Kompletterande Info 20200819

COVID 19

Följande instruktioner är viktiga så att vi kan säkerställa att Folkhälsomyndighetens anvisningar följs.

Hälsotillstånd

Som vanligt gäller att alla deltagare och anhöriga stannar hemma vid minsta tecken på nedsatt hälsotillstånd.

Arenan

På arenan är det viktigt att tänka på att hålla avstånd, respektera tider och zoner. Speciellt vid starterna då det kommer att vistas som mest folk på arenaområdet. Anhöriga/medföljande uppmanas att inte direkt närvara vid starterna. 

Tider och zoner syns på kartan.

Under loppets gång finns det många lämpliga platser längs banan där man kan supporta deltagarna och vid målgång kommer det inte att vara så hårt belastat på arenan. I år kommer vi dessutom att tillhandahålla tidsinformationer och bilder under tävlingens gång (länk kommer på våra sociala medier).

Använd den handsprit som tillhandahålls av funktionärerna vid Race Center när du tar emot material och i samband med måltider.

Efter avslutat tävlande så bjuds ni självklart sedvanlig måltid och den kan avnjutas i lugn och ro, men vi ber er därefter att avrunda vistelsen på arenan efterhand som ni blir klara så att vi inte får för stora folksamlingar.

Banan

Vi är stolta över att kunna presentera vår mest detaljerade bankarta någonsin framtagen av Magnus Larsson av Bröderna Kartrit och huvudbanläggare vid 10MILA 2019. 

NORTH kommer att passera Naturreservatet Skärsnäs vilket inkluderar Högön, där vi inte får hänga upp några snitslar. Under den sträckan på några få hundra meter kommer vi ha fler funktionärer som hjälper till att guida er istället, så kika efter reflexvästar istället för rödvit snitsel under denna passagen! 

Vi vill påminna om att inget skräp får slängas får slängas längs med banan. Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra loppet ur hållbarhetssynpunkt och detta en är punkt där alla deltagare kan bidra med att behålla Immelns naturliga skönhet. Det fungerar alldeles utmärkt att lämna ifrån sig skräp till funktionärerna längs med banan.

Den senaste tiden har det varit oerhört varmt och det ser ut att bli vårt varmaste lopp hittills. Vattenståndet är lite lägre än normalt och var därför extra vaksamma för stenar vid i- och uppgångar. Vi släpper också lite på våtdräktskravet, men behåller ett krav på flythjälp. Någon form av dolme, vadinlägg, lårinlägg eller dylikt är minimikravet. Vi rekommenderar fortfarande en kortare swimrunvåtdräkt och ni som deltagare får göra er egen bedömning utifrån tävlingsdagens värme. 

Med det sagt så hälsar vi er hjärtligt välkomna till Immeln Swimrun 2020 nu på lördag!

Kära vänner och deltagare – 20200808

Vi ser fram emot att träffa er lördagen den 22:e augusti, för den 6:e upplagan av Immeln Swimrun. 

Vi hoppas att ni är laddade och väl förberedda. Var vänlig och lägg några minuter på att läsa igenom informationen i detta dokumentet. 

Arenan är belägen i Immelns Båthamn och ni kan klicka på länken nedan för att få vägbeskrivning dit: 

https://goo.gl/maps/CQSdmM7CXTk

Corona-Edition

I år är som alla vet ett annorlunda år. Loppet är anpassat efter gällande restriktioner och i punkterna nedan beskrivs några förändringar och det finns även en separat flik på vår hemsida 

Arena och Parkering

Det finns några olika parkeringsplatser i anslutning till arenan. Det finns en i direkt anslutning till sekretariatet och det finns fler platser intill arenan vid Immelns Kanotcenter. Det finns även en tredje parkering vid Immelns Bygdegård som ligger ett par minuter bort.  Se arena-kartan.

Registrering och upphämtning av startkit

Alla lag måste anmäla sig och hämta sitt startkit när de anländer. Sekretariatet ligger vid ett tält på arenan och går inte att missa. Det  öppnar 07:15 och alla måste ha hämtat sina startkit innan eller i anslutning till respektive Race-meeting (mer om detta nedan). Alla följande delmomenten är uppdelade mellan banorna för att begränsa oss till mindre folksamlingar och vi ber alla att följa utsatta tider och ta sitt personliga ansvar för att begränsa smittorisken. 

Frukost

Frukostserveringen är uppdelad för SOUTH och NORTH där serveringen för SOUTH börjar  07:30 och framåt och för NORTH från 8:00. Serveringen pågår fram till respektive Race-meeting.

 Race-meeting

Race-meeting sker efter frukosten kl 8:45 för SOUTH och 9:15 för NORTH. Alla lag måste vara representerade vid Race-meeting med minst en lagmedlem. Lag som missar Race-meeting kommer ej tillåtas att starta i loppet. Under mötet går vi igenom tävlingsdagens förutsättningar och övrig nyttig information. 

Loppets start

Nytt för i år är att starten sker i anslutning till arenan i Immelns Båthamn. Från arenan är det ca 200 m till starten som går från Immelns Kanotcenter. Starten för SOUTH går 9:45 och 10:15 för NORTH. Loppet börjar med en kort löpning på 250 m innan det är dags för den första simningen.

Ombyte och övriga förberedelser för start

Ombyte till våtdräkt och race-mundering kan göras vid arenan eller vid starten och det kommer finnas ett tält för ombyte i anslutning till arenan. Vi kommer inte ha möjlighet att tillhandahålla separata ombytesrum för män/kvinnor. 

Drop bags

I startkitet så finns det etiketter som kan sättas på era väskor. När ni är ombytta och klara så går det att förvara väskorna i ett tält på arenan som är under överseende av funktionärer hela dagen. I år är parkeringarna så pass nära att det även är möjligt att lägga era väskor i era bilar och hämta dem efter målgång. 

Banan

Länkar till bandetaljer: 
SOUTH15K
NORTH37K

Banan kommer vara väl utmärkt med röd/vit snitsel och en det kommer ej att vara nödvändigt med en karta för att ta sig från start till mål. Kartan som tillhandahålls i startkitet är till för att ge en bra överblick av banan. Som en tumregel bör man inte springa längre än 50 m utan att se en snitsel, för då har man förmodligen sprungit förbi en sväng eller liknande. Undantaget är en del av North-banan som passerar naturreservatet Skärsnäs där vi inte har tillåtelse att hänga upp några snitslar. Denna delen guidas ni av banvakter som kommer att peka ut löpvägarna för er. Det handlar om ca 500 + 300 m. Den slutgiltiga kartan ser ut såhär: 

Regler 

Alla deltagare måste följa loppets regler. De är till för er säkerhet och skulle ett lag överträda en regel så kommer de att diskvalificeras. Reglerna går att finna på http://atobe.se/rules/

Funktionärer

Det kommer att vara funktionärer längs med hela banan som guidar deltagarna i och ur vattnet. De finns där för er skull och kommer hjälpa er på alla sätt de kan för att se till att ni är både säkra och har en fantastisk upplevelse. Vid checkpoints (se nästa punkt) kommer även tidtagning att ske och ifall ni ombeds att säga ert lagnummer så måste ni presentera det för funktionären. 

Checkpoints

Det kommer att finnas 3 st checkpoints för NORTH och 1 checkpoint för SOUTH där deltagarna kan fylla på med energi och dryck. Som tillägg kommer det även att finnas flera platser längs med banan där det kommer serveras vatten. Vid checkpoints serveras vatten, energidryck, frukt, nötter, kakor och varm dryck. 

Målgång

Målgång sker vid arenan i Immelns Båthamn, på samma plats som hela dagen utgår ifrån.

Duschmöjligheter

Det finns möjlighet att gå och duscha vid Immelns Camping som ligger 5 minuter från arenan till fots. I år ber vi er dock att endast använda duscharna ifall ni har ett stort behov av att värma er. Har ni möjlighet att endast byta om till varma kläder så uppskattas detta. Om ni behöver duscha så sköts duschen med mynt. Dessa mynt går att få från sekretariatet där ni hämtade ert startkit. 

Middag

Det kommer att serveras näringsrik och god mat till alla deltagare på arenan vid samma tält som frukosten serverades i. Maten serveras kontinuerligt efter att deltagarna har gått i mål och hunnit byta om. För de som har meddelat specialkost vid anmälan så finns det specifik mat till er. 

Prisutdelning

I år sker prisutdelning direkt i samband med målgång av det första laget i en klass. Detta är för att få ett flöde av folk och minska storleken på folksamlingar vid arenan. 

Tidsschema

07:15 – 08:30 Registrering och upphämtning av startkit. Startkitet innehåller simmössa, karta och etiketter till väskor.

07:30 – Frukost börjar serveras för SOUTH

08:00 – Frukost börjar serveras för NORTH

08:45 – 09:00 – Race-meeting för SOUTH

9:15 – 9:30 Race meeting för NORTH

9:45 – START för SOUTH. Var på plats vid startfållan minst 5 minuter innan. 

10:15 – START för NORTH. Var på plats vid startfållan minst 5 minuter innan. 

12:00 – Middagen börjar serveras. 

15:45 Cut off time no1 at the checkpoint vid  Nabben (Immeln Swimrun North)

17:15 Cut off time no2 at the checkpoint on Kvinnoöarna (Immeln Swimrun North)

19.00 Slutgiltig cut-off tid för NORTH.

Obligatorisk utrustning

Alla deltagare skall ha någon form av våtdräkt som täcker torso och lår vid simning. Vid långa löpningar rekommenderar vi att “cabba ner” för att svalka överkroppen. Varje lag måste även ha minst en visselpipa med sig av säkerhetsskäl.

Tillåten utrustning

-Simglasögon

-Simpaddlar

-Dolme(max 50 x 30 cm) och/eller flytande vadinlägg

Tack för att ni deltar i Immeln Swimrun och tack till FK Göingarna och Freefoot för att ni gör loppet möjligt. Vi vill även rikta ett stort tack till alla funktionärer, markägare och till lokalbefolkningen. 

KONTAKT-INFO ATOBE:

Melker Larsson – Race Director/ melker@atobe.se / 0723-867138

Henrik Larsson – Ban- och Funktionärsansvarig / henrik@atobe.se  / 0708-221711

Fredrik Byrfors – Press och Media/ fredrik@atobe.se / 0707-505171